maandag 18 januari 2016

8 tips voor thuiswerkende moeders


Het is zondag. Bijna iedereen is vrij. En ik ben aan het werk. Maar mij hoor je niet klagen hoor. Het is half twee ’s middags en ik zit nog in mijn pyjama. Het nieuwe album van Adele klinkt op de achtergrond. Terwijl ik mijn agenda vol weet te plannen met afspraken voor de komende weken, zing ik ‘Send my love to your new lover’ mee. Niet te hard, want Olive, mijn 1,5 jarige duplo-specialiste slaapt. Dit is mijn kans om dus even constructief aan de slag te gaan. Inmiddels ben ik 3 jaar eigen baas. De eerst helft van deze periode was ik nog zo vrij als een vogel. Dat werd wel even anders toen onze dochter werd geboren. Ik gaf ook nog eens borstvoeding, dus in het begin plande ik belangrijke telefoongesprekken in tijdens voedingstijd. Als het mondje vol melk zit, kan het geen geluid maken.
Het werd pas echt een uitdaging toen ze ging kruipen en lopen.  Ik moest even zoeken, maar inmiddels heb ik manieren gevonden om te kunnen werken en ook nog echte aandacht te kunnen hebben voor mijn kroost. Hierbij mijn tips:

Investeer in een planning
Jouw kleintje(s) hebben ook structuur nodig, daar doen ze het goed op. Jij ook! Neem jezelf en je agenda serieus. Wanneer je weet wat je moet doen en wanneer je dit kan doen ben je veel sneller geneigd om de klus ook te klaren.

Wees flexibel
Het poept. En het poept precies als het niet uitkomt. Het krijgt ook tandjes. Vooral in deze periode heb ik geleerd om flexibel te zijn. Het prulletje wilde alleen maar bij mama zijn, sliep in de draagdoek en wilde 20 keer per dag aan de borst. Hier moet je je planning dus even op aanpassen.

Maak vriendjes met bondgenoten!
Ikzelf vind het erg fijn om met mensen in contact te zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Zij hebben vast ook tips voor je hoe je jouw gezin kan combineren met je baan of bedrijf. Ten slotte wil je af en toe gewoon even je ei kwijt. Bij iemand die het begrijpt. Een partner in crime.

Communiceer met je partner over jouw dubbelrol en verdeel de taken.
Ondanks dat we superwezens zijn (hallo! we maken mensen) hebben we maar 2 handen. 1 is een rapport aan het schrijven waar iedereen stijl van achterover slaat en de ander propt een banaan in een mondje wat steeds ‘nee’ roept.  Hij wil vast je galajurk wel bij de stomerij halen en af en toe een stofzuiger over die vloer halen. Zoniet….

Maak het jezelf makkelijk(er)
Moet je voor de gein eens doen. Stilstaan bij hoeveel tijd het kost. Je huishouden en je administratie. Waarom denk je dat het zulke rotwerkjes zijn? Het houdt nooit op! Maak het jezelf wat makkelijker en neem een schoonmaakster en een boekhouder. Daar wordt je echt een stuk vrolijker van!

Vraag hulp
Soms komt alles tegelijk. Natuurlijk staan je kids op nummer 1, maar als er een hele toffe kans aanbelt moet je deze ook gewoon kunnen grijpen. Heb je even oppas nodig of moet je kleintje van de opvang of school gehaald worden? Vraag hulp! Er zijn altijd wel mede-mama’s die jouw peuter een dagdeel willen vermaken. Dit vond ik zelf best lastig, want je wil niemand ‘opzadelen’ met jouw kroost. Jij koos er immers voor om thuis te werken. Maar laat het nu net zo zijn dat anderen vaak helemaal niet zo denken. Ik stond laatst in een file die, weet je wel, zo’n eindeloze rij auto’s met vrolijke mensen (NOT!) erin. Het zag er niet naar uit dat ik mijn snotaapje op tijd kon ophalen.  Wat nu? Niet nadenken en gewoon wat mensen vragen of ze je willen helpen.

Geniet van 'the perks'
Als jij de hele dag in je pyjama wil zitten…je kind zal er niet naar omkijken. Geniet daarvan! Je hoeft niet in je mantelpakje om 8.00 uur op kantoor te zijn! Klap aan die turtle sloffen,  knot in je haar en werken maar. Als alles dan precies volgens plan is verlopen kan jij tijdens het slaapje van je kleuter even lekker ontspannen met een lange douche!

Plan tijd voor jezelf in 
Bij ambitieuze vrouwen ligt er altijd iets op de loer…work addiction! Sommige Leading Ladies zijn zo goed geworden in het uitvoeren van bovenstaande tips, dat ze alleen nog maar aan het moederen en werken zijn. Iedereen heeft ontspanning nodig, dus plan dit net zo strak in je agenda als je werktijden!